Stretcha eller inte?

Ja du, frågan om man ska stretcha eller inte efter ett träningspass kan man ställa sig miljoner med gånger. Svaren är ungefär lika många. Vissa forskare hävdar att det är jättebra, andra menar att det gör så att man slipper träningsvärk och somliga säger att det inte påverkar alls.

Min synpunkt är att stretching är bra. Huruvida det gör så att man slipper träningsvärk är nog individuellt. Jag får träningsvärk trots att jag stretchar om jag har tränat tillräckligt hårt. Däremot hävdar jag – från mina egna erfarenheter – att stretchingen faktiskt gör en smidigare vilket gör att man får en bättre hållning, man blir rörligare och kan utföra vissa övningar i sin träning på ett bättre sätt.

Jag läste någonstans för ett ganska bra tag sen en artikel om just stretching. För tillfället minns jag inte vart jag hittade den. Men i den artikeln stod det i alla fall att under ett träningspass så kan kroppstemperaturen öka med ett par grader. Det är inte helt ovanligt att den stiger till 39 grader. Detta är ju jättebra då musklerna blir riktigt varma vilket gör att jag kan belasta dem lite hårdare. Varje gång jag belastar en muskel så drar den ihop sig. Försök fundera ut hur många gånger en muskel däremot sträcker ut sig under ett pass? Typ inga gånger alls! Därför måste man göra det själv efter man har tränat klart.

När man stretchar så ska det kännas skönt. Det ska inte göra ont i muskeln – då tar man i för mycket – det ska helt enkelt sträcka skönt. Koncentrera dig på muskeln som du sträcker ut så att det blir ordentligt gjort. Varje stretchövning ska ta mellan 20-50 sekunder. Efter cirka halva tiden kan man försöka att tänja lite extra för att få ett bättre resultat.

Att veta vilka muskler man ska stretcha är kanske inte det lättaste. För det första ska man ju stretcha de muskler man har använt under sin träning. Men det är inte fel att sträcka andra muskler också. Bara för att man har tagit ett rejält löppass så innebär det inte att det bara är benen som jobbar. Du har arbetat med axlar, rygg, mage, bröst osv. Försök att stretcha hela kroppen när du ändå håller på.
På gymet finns det ofta affischer uppsatta med bilder på hur man kan stretcha. Dessa brukar vara riktigt bra!

Som sagt, ur min synpunkt och från mina erfarenheter, så är det inte alls dumt att stretcha. Snarare tvärtom!!

Det här inlägget postades i Kondition. Bokmärk permalänken.

Ett svar till Stretcha eller inte?

  1. Kjell Nilsson skriver:

    Alltid stretcha. Någonting man bör göra för att inte slita på kroppen i onödan. Lätt att få skador och annat om man inte stretchar. Så alltid stretchning efter och före träningen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>